Bütün Problemlerimizin Kaynağı ve Çözümleri Beyinlerimizde.

Bütün Problemlerimizin Kaynağı ve Çözümleri Beyinlerimizde Yatıyor.
“Ben bir İnsanım ve İnsana ait ne varsa, bana yabancı değil. “Der Kartacalı şair ve düşünür Terentius.
Benzeri ‘Beyinlerimiz’ için de söylenebilir:
Bütün Problemlerimizin Kaynağı ve Çözümleri Beyinlerimizdedir.
Dünyada ‘Holistic Healing’ adı verilen Bütünsel Sağlık Danışmanlığı Hizmetleri, ülkemizde ‘Bütünsel Gelişim Danışmanlığı’ olarak çevrilmiştir.
Bütünsel Gelişim Danışmanlığı, Bütünsel İyilik halinin oluşması için disiplinler arası çalışma alanlarına sahip bir hizmet dalıdır.
Bu disiplinlerden bazılarını belirtecek olursak; Psikoloji, Psikiyatri, Nörobilim, Felsefe, Etiyoloji, Ontoloji, Pedagoji, Gerontoloji, Sosyoloji, Antropoloji, İletişim Bilimleri, Davranış Bilimleri vb. gibi alanlardan oluşmaktadır.
Bütünsel Gelişim Danışmanlığı, öncelikle Zihinsel, Bedensel, Psikolojik ve Sosyal olarak sağlığın korunmasını, akademik ve iş yaşamında problemler oluşmasını engellemeyi ya da oluşan problemlere çözüm üretmeyi hedefler.
Ne tür ‘Problemler’ diye baktığımızda;
Bedensel olarak;
İnce ve kaba motor Problemleri, El, göz ve beden Koordinasyon Problemleri, Denge Problemleri, Refleks Problemleri, Az görme Problemi, İşitme Problemleri, Koku alma Problemleri, Tat alma Problemleri, Epilepsi, Alzheimer, Parkinson, vb gibi Demans türleri, Beslenme Problemleri, Uyku Problemleri, Hareketsizlik Problemleri, Doğru postür duruş Problemleri, Doğru ve yeterli nefes alıp verme Problemleri, Boşaltım yolları Problemleri vb. gibi.
Zihinsel olarak;
Algılama Problemleri: Geç ve Farklı Algılama
Dikkat Problemleri: Dikkat Eksikliği ve Aşırılıkları, Dikkat Dağınıklığı, Seçici Dikkat Sorunları
Konsantrasyon Problemleri: Odaklanamama Sorunları, Aşırı Odaklanma Sorunları
Öğrenme Problemleri: Öğrenme Güçlükleri, Disleksi, Diskalkuli, Diskaligrafi
Hafıza ve Bellek Problemleri: Kısa ve Uzun Hafıza ve Derin Bellek
Problem Çözme Problemleri: İstenileni Anlama ve İşlemlerle Yerine Getirebilme
Tasarım ve Yaratıcılık Problemleri: Yenilikçilik, İnovasyon, Girişimcilik, vb. gibi.
Davranış Problemleri: vb. gibi alanları kapsamaktadır.
Psikolojik olarak,
Duygu Durum Problemleri, Öfke Yönetim Problemleri, Stres Yönetimi Problemleri vb. gibi.
Özgüven Problemleri: Özgüven eksikliği, Özgüven Yitimi, Özgüven Aşırılıkları, Özgüven Patlamaları gibi
Korku Problemleri (Fobiler): Hayvan, Böcek, Kapalı alan korkuları vb. gibi
Kaygı Problemleri: Gelecek ile ilgili olumsuzluklar; Ölüm, Yalnızlık, Topluluk, Sınav, Hastalık, Deprem vb. gibi.
Psikosomatik Tik Problemleri: Huzursuz Ayak Sendromu, El, Göz, Yüz, Kol, Omuz, Davranış Tikleri
Bağımlılık Problemleri: Teknoloji, kişi, gıda vb. gibi.
Takıntı Problemleri: Bulaş, Temizlik, Simetri vb. gibi.
Motivasyon Problemleri: İlgi, İstek, Heyecan, Özgüven, Sosyal İzolasyon, Amaç ve Hedefsizlik gibi.
özellikle ‘Bireyden Topluma’ uzanan Gelişim alanlarında yaşadıkları problemler haline dönüşmektedir.
Sosyal Davranış Problemleri:
İletişim Problemleri: Aile, Akran, Arkadaş, Teknoloji ve Yeni Medya İletişim Okur Yazarlığı
İlişki Problemleri: Aile, Kardeş, Ebeveyn, Akran, Arkadaş, Aileler arası, Kültürle arası
Kendini İfade Problemleri: İkili, Grup içinde, Topluluklara karşı, Farklı Dil ve Kültürlere karşı
Dil ve Konuşma Problemleri: Anlaşılmayan konuşma, pelteklik, kekemelik, nefes düzensizliği,
Bu problemlere iş ve günlük yaşamda ‘Psikomotor ve Psikososyal’ Beceri Gelişimi Problemleri denilmektedir.
Akademik olarak okula hazır oluşluktan başlayıp, mezuniyetlere giden süreçte ve daha ilerleyen yaşlarda bir işe girmek ya da araç kullanım ehliyeti almak için farklı sınav, gözlem ve değerlendirmelerden geçirilerek kişilerin düzeyleri belirlenir ve olumlu ya da olumsuz sonuçlar alınarak, elenir ya da hak kazanır ve seçiliriz.
Yazımızın başında bahsettiğimiz gibi bütün problemlerin oluştuğu ve çözülmesi gereken yer ‘Beyinlerimiz’ dir.
Sinir Sistemlerimiz, Hücre Sistemlerimiz, İskelet Sistemlerimiz, Dolaşım Sistemlerimiz, Boşaltım Sistemlerimiz,
Solunum Sistemlerimiz,Hormanal Sistemlerimiz ve bunların sonucunda; sağlıklı bir sistemler bütününe sahip olmamız gereklidir.
Beyinlerimizde ki yaklaşık 100 milyar (anne karnında 2-3 trilyon olarak düşünülen) ‘Nöronların’ dentrit ve aksonel bağlantı kollarının oluşturduğu ‘Sinaptik bağlar’ zeka tiplerimizin anlama, öğrenme ve tekrar yoluyla kavrama ve beceriye dönüşmesidir.
Bu bağlantılar özellikle 6 yaşına, daha sonra ergenlik döneminde ve ileriki yaşlarda ve hatta hayatımızın sonuna kadar kademeli olarak düşükte olsa kurulabiliyor.
Altı, yedi hatta sekiz yaşına kadar beyinlerimizin ön bölgesi tam olarak gelişmediğinden, yaşadığımız olaylara bilgi ve mantık yönünden doğru anlamlar ve tepkiler oluşturmayız. Bu yüzden oluşan ‘Şemalar’ çözümlenemediği zaman maalesef kişinin hayatı boyunca dengeli davranışlarda bulunamamasına ve toplumsal hayatta problemler yaşamasına neden oluyor.
Beyinlerimizin ‘Nöroplastisite’ özelliği bizim en büyük yardımcılarımızdan biri olarak karşımıza çıkıyor. Farkındalıkla ve deneyimsel öğrenme uygulamaları ile beynimizin konnektom haritasında yeni yolaklar oluşturulabiliyoruz.
Bütünsel Gelişim ve Nöro Eğitim bakış açısından söyleyebiliriz ki;
Nöronlarımızın, yeterli ve sağlıklı oluşuna iyilik hali diyoruz.
Bu yüzden öncelikle bu sinir sistemimize sahip en önemli organımız, beynimize çok dikkat etmeli, fiziksel ve psikolojik olarak korumalı, aşırı ısınması engellenmeli, çıkan problemleri kronikleşmeden, daha da güçleşmeden çözmeli ve sürekli beynimizi geliştirmeye yönelik yaşantılar kurmalıyız.
Yoksa kimi zaman atalarımızdan, kimi zaman hamilelik öncesi ve sırasındaki yaşantılarımızdan, kimi zaman iç, kimi zaman dış ve çevresel faktörler tarafından olumsuzluklardan etkilenmemiz kaçınılmaz hale gelebilir. Ve tüm bunların sonunda hafif, orta ve ağır Mental retardasyon rahatsızlıkları yaşayabilir ya da yaşayabiliriz.
Bu sorunların çıkmasının engellenmesi ve tedavilerinin hangi araç, yol ve yöntemlerle yapıldığını ise şöyle sıralayabiliriz:
Koçluk, Rehberlik, Mentorluk ve Terapi Yöntemleri içindeki bilgi, teknik ve uygulamalarıyla danışanlara Bütünsel Sağlıklı Yaşam konusunda destek verilebilmektedir.
Bu Koçluk, Rehberlik ve Terapi Yöntemlerini sıralayacak olursak:
Beslenme Koçluğu, Spor ve Hareket Koçluğu, Uyku Koçluğu, Nöroeğitim Koçluğu, Veli ve Öğrenci Koçluğu, Logo Anlam Terapi, Nefes Terapi, Oyun Terapi, Müzik Terapi, Rekreasyon Terapi, Uğraş Terapi, Juggling Terapi olarak çerçeveleyebiliriz. Ayrıca, Psikodrama, Yaratıcı Drama, Jonglörlük, Oyunlaştırma vb. gibi alanlar ise yaparak ve yaşayarak öğrenmemizi kolaylaştırıcı ve hızlandırıcı diğer uygulamalarımız.
Başka bir yazımızda konunun detaylarında buluşmak dileğiyle ‘Bütünsel Sağlıklı’ günler dileriz.
Son sözü, Kanuni Sultan Süleyman asırlar önce o muhteşem şiirinde şöyle dile getirmiş… “Halk içinde muteber bir nesne yok devlet gibi. Olmaya devlet cihanda bir nefes sıhhat gibi.”…

Bütünsel Gelişim ve Nöro Eğitim Uzmanı Serdar GÜVEN
email : serdarguven2003@gmail.com
İnstagram: @serdarguven2003 @serdarguven.akademi @oyundoktoruserdarg @akademi.guven